Sofies Wellness

Alla inlägg under januari 2012

Av Sofie - 11 januari 2012 17:30

Supergoda unna dig kakor (till frukost, mellanmål eller efterrätt på maten) med nötter som du mixar till mjöl istället för vetemjöl och hallon och vaniljpulver som ger sötman istället för strösocker, ni måste pröva! 

 http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/11/16/6667971-recept-mellanmalkakor-med-hallon-och-vanilj/


När det gäller att människor ska ändra sin matvanor så är det en sak som jag har gått och tänkt på och stört mig på är att många går omkring och tänker och säger "jag får inte äta det och jag får inte äta det...". Som t.ex. att de inte får äta pizza, godis, hamburgare, chips, läsk, pommes frites osv. Om man hela tiden går runt och tänker på det, vad gör hjärnan då? Jo den tänker på det och blir sugen på det. Man vill ha det man inte får ha, så är hjärnan byggd. Nu när det är början på ett nytt år och många sätter upp nyårsmål, sätt inte upp mål som lyder "jag får inte göra det... och jag får inte äta det... och jag måste göra det...".


Så istället för att tänka på det som många tycker är negativt. Tänk på det du faktiskt får äta (eller vad du får göra om det inte gäller mat). Du får unna dig lyxiga frukostar med en massa fräscha bär/frukter, du får äta den där kycklingsalladen med den godaste fetaostsåsen med turkisk yoghurt som du har gjort själv och potatis, och framför tvn blir det kesellaglass med frön och nötter och en massa hallon. Jag lovar du kommer att lyckas mycket bättre med positiva mål! Och egentligen visst är en hemmagjord smoothie och en skiva hembakat bröd med en stor klick keso på mycket godare än två skivor rostat vitt bröd med en massa marmelad och ett glas oboy?


Och sen glöm inte, det är okej att äta den där hamburgaren ibland om man är sugen på det. Bara man inte gör det för ofta. Och istället för att köpa en på donken, varför inte göra en själv? Med en skiva hemmagjort bröd, nötfärs och smulad fetaost på och kanske en sallad till?


En hälsosam livsstil är långsiktig och bara för att du en dag får chokladcravings och äter en hel stor chokladkaka och en massa skit som du stoppar i dig i farten så är inte hela ditt liv förstört? Allt handlar om en bra balans under lång tid.


Och det här med att ha speciella frossardagar eller bara äta godis på lördagar. Det kanske fungerar för vissa men jag gillar det inte. Jag äter choklad på en onsdag om jag känner för det. Och jag äter inte choklad på lördagar bara därför att det är lördag, jag äter det om jag är sugen på det.


Förövrigt vill jag bjuda på det bästa receptet på hemmagjord pizza, så att när ni nästa gång är sugna på pizza kan göra er egen där ni själva bestämmer vad som ska vara på

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/09/17/6255664-recept-pizza/

 

Med en deg på grovare mjöl, inte den vanliga pizzaosten man köper på påse utan kanske fetaost eller mozzarella, proteinrika fyllningar på och en stor klick keso och sallad till så blir inte pizzan en så ohälsosam rätt, ät och njut med gott samvete!

Av Sofie - 11 januari 2012 07:47


     


x Chokladdavos med kakaonibs

x Kiwi

x Kokt ägg med örtsalt


Mums!


Såhär gör ni chokladdavos (1 port): Blanda 1,25 dl dinkelflingor (eller andra gryn)+2,5 dl naturell yoghurt+3/4 mosad banan+2 tsk kakao, låt stå antingen i kylskåpet över natten eller några minuter på morgonen så att det geggar ihop sig!


Godmorgon, jag är fortfarande ovan av att vara uppe så tidigt. Nu blir det iallafall skola, lång dag i skolan idag, slutar inte förrän om 8 timmar. Men nu måste jag skynda mig!


Tummen upp för kakaobins :D 



Av Sofie - 10 januari 2012 21:36


   


x Smoothie på plommon, hallon, banan, vaniljpulver, kesella och en skvätt yoghurt med banan och kakaonibs


Always remember: Efter träning se till att få i dig något hur sent det än är!


Sitter nu hemma med en skål smoothie som jag snabbt och enkelt blandade ihop i min nya favoritmixer. En blandning på kesella är det bästa kvällsmålet jag vet. Vad brukar ni äta på kvällen?


Och vad har jag hittat på idag då? Upp tidigt för skolan började, kändes bara liiite konstigt och segt att börja lite efter åtta med pulsträning i gympasalen (brukar ju ha lega kvar 2 timmar i sängen till såhär dags), sedan några timmar snack om gener, lunchrast med kompisarna då vi som vanligt fastnade i matsalen och sist men inte minst en timmes fransk film. Sedan efter skolan skoj med min kompis hemma hos mig, middag och sedan gyminstruktion tillsammans. Nu har jag äntligen fått lära mig hur jag ska lägga upp ett pass i gymmet, vad jag ska tänka på, vilka övningar och tekniker jag ska använda mig av osv. Och nu sitter jag här och duschen väntar på mig. Jag kan bara konstantera att det har varit en helt okej första dag efter ledigheten.


Hur har er dag varit?


 

Förövrigt måste jag erkänna att jag är inne i en riktig smoothie period just nu, dock har jag dåligt på ideer på vad man kan göra goda och kanske lite annorlunda smoothies av


Har ni några smoothietips? Lämna gärna en kommentar :D

Av Sofie - 10 januari 2012 12:15


    


Jag gjorde som ni vet i helgen flera varianter nöt/fruktbollar att ha som mellanmål i framtiden (eller unna mig när jag är sugen på något sött). Perfekta att ha med sig i väskan för oväntad hunger.


Om ni missade receptet på aprikos/citron/ingefära nötbollarna finner ni det här:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/01/07/7040281-recept-frascha-notbollar-med-aprikos-citron-och-ingefara/


Nötbollar med hallon/pepparkakskrydda/dadlar (ca 18-20 st)


1 dl mandlar

1 dl cashewnötter

1,5 dl frusna hallon

2 tsk pepparkakskrydda

1 krm vaniljpulver

2 msk vatten

7 dadlar


1. Mixa mandlar och cashewnötter till ett grovt mjöl. Mixa i hallon, pepparkakskrydda, vaniljpulver och vatten.

2. Skär ut kärnan ur dadlarna. Mixa antingen i dadlarna (om du har en stark mixer) eller finhacka de och blanda ihop till en gegga.

3. Rulla till bollar.

4. Dessa är väldigt kladdiga, om du vill ha de fastare: förvara de i frysen eller kylskåpet.


Pepparkakskrydda känns kanske lite fel nu såhär efter december, men det är fortfarande väldigt gott.


 

Av Sofie - 10 januari 2012 07:53


       


x Gröt (på 1 dl fiberhavregryn+1/2 dl dinkelflingor+2 dl vatten+2 msk grovhackade pumpakärnor+kardemumma efter smak) med varma jordgubbar, kokosflingor och "jordgubbsmjölk" (mjölk+saften man får när man värmer jordgubbar)


Mums, behövde något riktigt gott såhär tidigt på morgonen. Jag värmde jordgubbarna=ser kladdigt och äckligt ut, men är väldigt gott.


Motivationen att gå tillbaka skolan idag är noll. Det enda som är skönt är att komma tillbaka till rutiner. Det har jag saknat lite. Men det är bara att stå ut, det är ju faktiskt tjugoende och sista terminen som jag måste gå till skolan.


   

Av Sofie - 9 januari 2012 17:16


 

Bilderna ovanför=dagens lunch


   Bara jag som fullkomligt älskar att i de flesta stora mataffärer kan man köpa lösvikssallader? Ett helt bord fyllt med godsaker: grönsallad, morötter, tomater, gurka, bönor, bulgur, pasta, couscous, fetaost, mozzarella, majs, paprika, keso, skinka, kyckling, tonfisk, kräftstjärtar, räkor, avokado, purjolök, champinjoner osv. Och även varma kycklingklubbor och någon annan varm tillagad mat (som t.ex bulgur i varm ratatouillesås, bild längre ner). Det är bara välja och braka vad man vill ha. Fräscht, snabbt, gott, enkelt, nyttigt och prisvärt!


Perfekt för den som är för lat för att göra sin egen matlåda men inte vill köpa mat varje dag på restaurang. Eller de dagar då man bara inte hinner göra något annat.


Tidigare lösviktsmatsbilder:

         


Äter ni ofta sådanna här sallader? :)

Av Sofie - 9 januari 2012 10:40


    


x En skiva hembakat bröd med kokt ägg och örtsalt

x En skiva hembakat bröd med avokado och örtsalt

x Smoothie på 1 banan, 2 dl naturell yoghurt och pressad saft från 1 1/2 apelsin, toppat med pumpafrön 


Första gången jag åt avokado kände jag efteråt att jag var allergisk mot det, jag mådde illa och det kliade i halsen. Nu är detta längesedan så jag testade det idag igen bara för att se om jag fortfarande är det. Allergier kan ju försvinna med åren. Änsålänge har jag inte känt av någonting. Så ni kommer nog få se mer av avokado på bloggen.


Idag är det sista dagen på lovet. Jag passade på att sova länge för sista gången och gjorde som ni såg en härlig frukost. Nu blir det duschen, och sedan ska jag träffa ett stort gäng tjejer från klassen, några har jag inte sett sen skolavslutningen så det blir kul.


Ha en trevlig måndag!


    

Av Sofie - 8 januari 2012 17:30



När jag var hos mormor och morfar fanns denna müsli hos dem. Jag som fullkomligt älskar samma müsli fast med äpple o kanel smak.  


Så självklart testade jag det till frukost. Den var god och väldigt lik den vi brukar ha hemma. Dock tycker jag inte att den smakade särskilt starkt blåbär och vanilj, som den med äpple och kanel (fast den smakar ju starkt äpple och kanel då). Det var lite synd. Men annars var den väldigt god. Och precis som med alla pauluns produkter kan man äta de med väldigt gott samvete, den består endast av bra ingredienser.


Har ni smakat denna?


Här är lite om kanel o äpple varianten som jag tipsade om för länge sedan:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/06/04/5523715-dagens-matprodukt-pauluns-apple-och-kanelmusli/


 


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards