Sofies Wellness

Alla inlägg den 28 januari 2012

Av Sofie - 28 januari 2012 21:33


Hemmagjord pizza med keso, pinjenötter och ruccolasallad!


Mamma lagade pizza till middag ikväll (fast fyllningen fick vi välja själva). Hon använde sig av receptet jag tidigare använt:

 http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/09/17/6255664-recept-pizza/


Dock hade jag en annorlunda fyllning på min, jag hade (förutom tomatsås då):

strimlad skinka, prusciutto, champinjoner, körsbärstomater och fetaost!


Jag har fått en massa nya läsare sedan jag senast la ut pizzareceptet så jag lägger ut det här igen (för 4 pers):


Degen


25 g jäst

1 1/2 dl ljummet vatten

1 msk olivolja

1 tsk salt

4 dl fullkornsdinkelmjöl (eller annat mjöl om man vill ha det)


1. Sätt ugnen på 250 g.

2. Smula ner jästen i en bunke och rör ut i det ljumma vattnet (37g). Tillsätt olivolja, salt och 3 1/2 dl av mjölet. Arbeta till en fin deg.

3. Låt jäsa med handduk i ca 20 min (gör tomatsåsen medans). Använd resten av mjölet till utbakningen, baka ut med kavel 4 små med tunna pizzor (de jäser i ugnen sedan).

4. Lägg på tomatsås och valfri fyllning och grädda i ugnen i ca 15 min.


Tomatsås


1 gul lök

1 vitlöksklyfta

400 g krossade tomater

1 msk ajvar relish (eller tomatpure)

1,5 tsk basilika

salt o peppar


1. Skala och hacka löken och vitlöken. Hetta upp en kastrull med olivolja. Bryn lökarna i några min.

2. Tillsätt tomater, ajvar relish och basilika. Låt koka i ca 10 min.

3. Smaka av med salt och peppar, låt stå och svalna.



När det gäller fyllningen är det bara att ta vad du är sugen på och har hemma!


Keso fungerar till allt, och att en liten sak som pinjenötter kan förhöja hela rätten!


Av Sofie - 28 januari 2012 16:30


 

På kvällen framför tvn kanske du blir sugen på något sött? Testa min variant av gottisboll (lördagsgodis) som jag gjorde till mig själv igår kväll. Det ser ut som en chokladboll men innehållet är annorlunda:

 

10 mandlar

1 dadel (urkärnad)

3 krm kakao


2 tsk kesella/kvarg

några pumpafrön

några droppar apelsinsaft

någon nypa kokosflingor

en nypa kakaonibs 

kokosflingor att rulla i


1. Finhacka mandlarna och dadeln för sig. Blanda sedan ihop dem till en geggig massa och blanda i kakao.

2. Detta är grunden, sedan kan du smaksätta lite som du vill. Ovan ser du vad jag hade i och ungefär hur mycket.

3. Forma till en boll och rulla i kokosflingor.


Tips på annat som jag tror kan vara gott att ha i: Vaniljpulver, mosad banan, honung, andra sorters nötter, russin, hackad mörk choklad!



Har ni några tips på andra liknande "gottissaker" som man kan göra?



Av Sofie - 28 januari 2012 12:59


   

 


x Havre/sojabröd med avokadokräm (från igår) och kokt ägg

x Fruktsallad (på banan, äpple, kiwi, apelsin, sharonfrukt)


Frukostinlägget kommer sent idag, dock åt jag frukosten redan vid 9-tiden. Gott var det iallafall. Jag bakade bröd och gjorde fruktsallad och överraskade resten av familjen med detta när de steg upp. Trots att det är jag som är tonåringen i huset så vaknar jag eller pappa oftast först på helgerna.


Havre/sojabröd (4 bitar)


1,5 dl fiberhavregryn

1,5 dl sojamjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt

1,5 dl kesella/kvarg


1. Sätt ugnen på 175 g.

2. Blanda alla torra ingredienser. I med kesellan och rör till en jämn massa.

3. Forma till 4 platta bitar som du lägger på en bakplåt med bakplåtspapper.

4. Grädda i ca 15 min!


Receptet är taget härifrån:

http://halsogladje.blogg.se/2012/january/nybakt-brod-till-frukost-1.html#comment


Avokadokrämen får ni om ni mosar 1 avokado och blandar med 1 dl matlagningsyoghurt och 1 finhackad vitlöksklyfta!


 


   



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards