Sofies Wellness

Alla inlägg den 17 januari 2012

Av Sofie - 17 januari 2012 20:29



 

    


Dagen har flytit på. Efter skolan följde jag med 2 kompisar och simmade. Jättehärligt, jag går för sällan till badhus. Vi simmade över 1 km, blev faktiskt riktigt jobbigt, jag har aldrig simmat så långt förut, dock har jag aldrig försökt simma så många längder tidigare. Simma är en underbar träningsform helt enkelt, pulsen går upp och man tränar många muskler samtidigt. Dock tycker jag den är alldeles för långtråkig för att jag skulle kunna gå och simträna flera gånger i veckan.


Väl hemma blev det lite plugg innan jag beslöt mig för att laga mat åt mamma och mig. Jag har länge varit sugen på att testa göra biffar på antingen bönor eller linser, så jag googlade runt och hittade ett recept som lät gott. De tog ganska mycket längre tid att göra än jag trodde, men det var så värt det, de blev sååå goda. Jag brukar nästan alltid skriva att det jag gör är supergott, men de här var något extra i min kategori supergott. Mamma älskade dem. Jag stod och åt "smeten" medan jag formade biffarna eftersom det var så gott (och jag var hungrig...). Helt enkelt något ni måste testa. Här får ni iallafall receptet som jag gjorde det:


Linsbiffar med morötter, solroskärnor och soltorkade tomater (4 personer)


2 dl röda/gröna linser

4 dl vatten

1 tsk salt

1 krm chilipulver

2-3 schalottenlökar

2 morötter

1 dl solroskärnor

5 soltorkade tomater

75 g fetaost

1,5 dl fiberhavregryn


1. Skölj linserna. Koka linserna i vattnet med salt och chilipulver i ca 10 min (om du använder röda linser) eller 25-30 min (om du använder gröna linser).

2. Finhacka löken. Skala och riv morötterna. Stek löken, morötterna och solroskärnorna i en stekpanna så att de får lite fin yta.

3. Grovhacka soltorkade tomaterna. Smula fetaosten.

4. Blanda linserna, morotsfräset, tomaterna, fetaosten och fiberhavregrynen till en mjuk smet med t.ex en gaffel. Forma till biffar.

5. Stek någon minut på varje sida så att de får fin yta.

6. Ät och njuts med en matig sallad!


De blev lite smuliga, nästa gång kanske jag testar att blanda i ett ägg så att de håller ihop sig mer.


   

   Så gott, linsbiffar med sallad (på ruccola, spenat, små tomater och paprika), keso och avokado!


Förövrigt har jag bla som nyårsmål i år att börja äta mer vegetariskt, bra för miljön, djuren och kroppen. Detta vegetariska recept blir lite av starten för mitt nya år med mer vegetarisk mat!


Av Sofie - 17 januari 2012 16:00


 


Ett kokt ägg och en frukt! Perfekt efterträningsmat att äta direkt efter avslutat träningspass innan man äter en riktig måltid. Om man skalar ägget fungerar det att ta med i väskan och äta i omklädningsrummet. Desto snabbare efter träningen, desto bättre. Frukten kan ju varieras i mängder, annars har man ju hört att banan är den bästa frukten efter träningen, fylld med snabba kolhydrater som kroppen behöver.


Vad brukar ni äta efter träning?


Av Sofie - 17 januari 2012 07:53



x Chokladsmoothie/yoghurt med kokosflingor

x Frökus med skinka, keso och curryröran jag gjorde häromdagen

x Kiwi


Chokladsmoothien: Mixa 3 dl yoghurt+1 msk kakao+1 banan


Mums gott! Jag har inte så mycket att skriva. Kul att många har ställt frågor i frågestunden, fortsätt att fråga på. En ganska slapp dag i skolan väntar, sedan ska jag kanske följa med 2 kompisar och simma efter skolan, jag får se om jag orkar det!


   

För er som missade curryröran:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/01/15/7104793-recept-raw-food-sas-med-currysmak/


Ha en härlig tisdag nu!



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards