Sofies Wellness

Alla inlägg under december 2011

Av Sofie - 4 december 2011 13:45


Jag tänkte göra ett inlägg varje söndag innan advent om tips på julklappar. Här är 3 kokböcker som jag fullkomligt älskar och tycker alla borde ha hemma:


 

Hälsokokboken av Ulrika Davidsson

En bok fylld med vanliga klassiska recept (som finns i den vanliga rutiga kokboken) men med en hälsosam touch på allting, men även mycket nya annorlunda recept och även bra matfakta i början av boken.

Köp här:

http://www.bokus.com/bok/9789153432777/halsokokboken-den-halsosamma-grundkokboken-over-500-recept/

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153432770

http://cdon.se/b%C3%B6cker/davidsson%2c_ulrika/h%c3%a4lsokokboken_%3a_den_h%c3%a4lsosamma_grundkokboken_-_%c3%b6ver_500_recept-4187428?gclid=CI3U6IDX4awCFZEvmAodMBdAoA


 

Lättlagat på 20 minuter av Maud Onnermark

En bok med goda och nyttiga och framför allt lättlagade recept, även om boken heter "på 20 minuter" så går inte allt under 20 minuter men ändå på kort tid. 

Köp här:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9155235883

http://cdon.se/b%C3%B6cker/onnermark%2c_maud/l%c3%a4ttlagat_p%c3%a5_20_minuter-734752?gclid=CJjIi7fX4awCFelXmAod_1nKmg


 

Frukostera av Victoria Andersson

En blogg som har blivit till en kokbok, om bara frukost. Jättefina bilder! 

Köp här:

http://frukostera.blogg.se/2011/october/frukostera-en-bok-om-frukost-helt-enkelt.html


Ett annat boktips som inte är en kokbok är:

Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson

I denna bok berättas det om alla fusk livsmedelindustrin tar till den mat DU äter, varför t.ex en pistageglass är grön när den inte innehåller någon pistage alls, hur konserverad och pulvermat blev så trendigt på 50/60-t, hur vissa färdigköpta bakverk/kakor kan hålla i flera år medan det du bakar själv blir dåligt inom en vecka

Helt enkelt intressant och på ett sätt hemsk läsning, i slutet finns även en liten E-nummer guide, där står alla E-nummer vad de har för funktion (färgämne, konserveringsmedel, emugleringsmedel, stabiliseringsmedel, förtjockningsmedel osv.), hur det framställs, vad man använder det till och om det har någon känd hälsorisk.

Köp här:

http://www.bokus.com/bok/9789170373893/den-hemlige-kocken-det-okanda-fusket-med-maten-pa-din-tallrik/

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170373892&gclid=CKjn9IS76KwCFUR0mAodUXcRNQ

http://cdon.se/b%C3%B6cker/nilsson,_mats-eric/den_hemlige_kocken_%3A_det_ok%C3%A4nda_fusket_med_maten_p%C3%A5_din_tallrik-908753



Nästa söndag tipsar jag om bra tidningar att ge bort som prenumeration i julklapp!

Av Sofie - 3 december 2011 17:30


   

För några veckor sedan gjorde jag en god krispig müsli blandning: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/11/14/6663941-krispig-granola-musli-och-skivstangspass/  Nu har den tyvärr tagit slut. Så när jag hade lite tid över på eftermiddagen nu så passade jag på att göra en ny sats, denna gång med en liten julig touch:


En sats krispig müsli med pepparkakskrydda


1. Sätt ugnen på 200 g. Blanda 2 dl dinkelflingor, 1 dl pumpakärnor, 1/2 dl grovhackad mandel, 1 dl rågflingor, 1 1/2 dl grovhackade hasselnötter, 1/2 dl kokosflingor, 1/2 dl linfrön, 1 msk pepparkakskrydda (om det inte finns färdigmixad pepparkakskrydda i din mataffär, gör en egen blandning på kanel kardemumma ingefära nejlika) och 2 äggvitor i en bunke! Egentligen kan man nog bara ta 6 dl valfria gryn/hackade nötter/frön efter smak eller vad man har hemma för tillfället!

2. Lägg smeten på ett bakplåtspapper på en bakplåt och in i ugnen ca 5 min. Det ska ha stelnat ihop sig lite som ett jätte knäckebröd. Bryt i bitar och vänd dem på pappret.

3. In i ugnen igen 10 min. Bryt i mindre bitar igen (om du tycker det behövs). Förvara i en burk!



Nu ska jag bege mig mot farmor som bjuder på middag ikväll, trevligt! 


Av Sofie - 3 december 2011 11:13


     


x Turkisk yoghurt med färska hallon och havregryn

x Stekt ägg

x Knäckemacka med skinka, keso och gurka/körsbärstomat


  Mina kompisar som överraskade mig med middag igår hade även fixat fram en massa goda saker att göra frukost av. De vet att jag älskar keso (och kan äta det till typ allt) så de gav mig en burk keso i "present" igår, haha roliga människor. Och då använde jag förstås keson till att ha på mina frukostknäckebröd idag.


Nu är jag hemma igen. Dagens planer är att gå på öppet hus på ett gymnasium, plugga/springa en löptur? (både de två om jag orkar haha) och sen på kvällen ska vi till farmor på släktmiddag. Det blir trevligt, det var längesedan jag träffade mina kusiner.


Ni får ha en superfin lördag! :D


Jag brukar inte äta turkisk yoghurt hemma, men det stod i min kompis kylskåp och jag ville hellre ha det än fruktyoghurt, det var väldigt gott men väldigt mäktigt märkte jag efter några skedar :P


Av Sofie - 2 december 2011 22:15

Jag skulle hem en stund på kvällen till en av mina kompisar, och möttes av denna syn:

Jättemysigt dukat med ljus i köket


 Mina tre bästa kompisar överraskade mig med fin middag som de hade lagat på eftermiddagen. Jag hade ingen aning om detta. Gissa om jag blev överraskad och glad? Och så hade de lagat just sådant som de vet att jag gillar. Även om de gillar pasta mer så gjorde de klyftpotatis eftersom de vet att jag föredrar det framför pasta. Tack så jättemycket tjejer, ni är bäst :D


Förrätts fat:

Parmaskinka, oliver med vitlök, fetaost, mozzarella, körssbärstomater, basilika, lime


 Sedan huvudrätten:

 

Klyftpotatis, stekt kyckling och jättefräsch sallad


Och sedan hade de gjort chokladmuffins enligt mitt favoritrecept till efterrätt:

Jag har recept på dessa om någon vill ha :)


 Nu sitter vi och tittar på Kronjuvelerna. Super bra film!


Som ni vet är jag inte så förtjust i lösgodis och liknande snacks, men de köpte sådan choklad att äta till filmen som de vet att jag gillar:

Lindts 70 %, Kaffechoklad och ischoklad


Tack så jättemycket igen Eleonor, Eden och Josefine! Nu ska jag fortsätta titta på filmen med de andra, och sen sover jag nog över här också, det blir jätttemysigt :)


Vad gör ni denna fredag kväll?

Av Sofie - 2 december 2011 14:30

     


Supergott, om jag ska bjuda över några kompisar på middag någon gång så ska jag bjuda på detta:


Fyllda kycklingfileer och tomatbulgursallad (4 personer)


4 st kycklingfileer (ca 600 g)

100 g fetaost

8-10 soltorkade tomater

1/2-1 kruka basilika

 

5 dl färdigkokt bulgur

1 röd paprika

3 tomater

1 dl strimlad purjolök

2 pressade vitlöksklyftor

50 g ruccola

 

1. Sätt ugnen på 225 g.

2. Skär fetaosten i 4 långa stavar. Skär de soltorkade tomaterna i mindre bitar. Salta/peppra fileerna. Bre ut fileerna i en ugnsform, skär ev. ett jack i dem så de är lättare att fylla. Lägg på basilika, soltorkade tomater och fetaost på varje file. Vik ihop och sätt ev. ihop dem med tandpetare så att inte fyllningen ramlar ut. Genomstek i ugnen ca 20-25 min.

3. Koka bulgur enligt förpackningen så att du får 5 dl kokt bulgur.

4. Tärna paprika och tomat. Strimla purjolöken. Fräs paprika, tomat, purjolök och pressad vitlök i olja i en stor kastrull. Blanda i den färdigkokta bulgurn.

5. Hacka ruccolan och blanda i bulgursalladen. Smaka av med salt och peppar, och servera med kycklingfileerna!


  


Innan ugnen!  

Av Sofie - 2 december 2011 07:45

 

Frukostera (en frukostblogg) är en av mina favorit inspirationsbloggar. Ibland när jag inte vet vad jag ska göra till frukost brukar jag kika in där. Har ni inte gjort det själva måste ni det här: http://frukostera.blogg.se/ Hon som driver den är endast 3 år äldre än mig och har redan gett ut sin egen kokbok. Jag har beställt hem den och hämtade ut den igår på posten.


Jag är helt förälskad i boken. Så himla fina bilder med en massa recept! Även om allt finns på hennes blogg så är det mycket roligare att ha den i bokform så att man kan bläddra i den.

Alla frukostintresserade måste beställa hem boken här:

http://frukostera.blogg.se/2011/october/frukostera-en-bok-om-frukost-helt-enkelt.html


Lite fina bilder ur boken:

     


Fint och inspirerande va?

Min egna frukost blev idag:

   


x Bröd med pesto/philadelphiaost (blanda pesto och philadelphiaost) och kokt ägg 

x Yoghurtblandning (på naturell yoghurt, kesella, en mosad banan och kanel) med värmda hallon


Jättegott, jag åt det framför dagens avsnitt av julkalendern!


Jag måste tipsa er om att på eftermiddagen kommer det upp ett recept på en jättegod kycklingrätt med en jättegod bulgursallad till, så kika in här då :D

Av Sofie - 1 december 2011 19:32


Tyckte det var lite kul för er att se en typisk matkorg när jag handlar  


Kvällen spenderas hemma ensam då resten av familjen är ute och gör olika saker. Eftersom det är så tråkigt att laga mat bara till sig själv så beslöt jag mig för att efter härligt steppass skulle jag köpa en plocka ihop själv sallad i mataffären. Men när jag väl var i mataffären så hittade jag som vanligt en massa annat gott att köpa hem. Det blev en plocka-ihop-sallad, kalkonpastrami, bananer, frysta hallon, fiberex (har hittat flera recept där man ska ha det i, så jag passade på att köpa det), en påse med naturella paranötter, blandade bönor och ett paket sportknäcke (det absolutaste godaste knäckebrödet om ni frågar mig). Allt detta är så typiskt mig att köpa. Oftast handlar mina föräldrar maten hem, men jag gör det ibland, och jag brukar skoja med alla om att det är helvete att handla med mig. Jag är matintresserad och när jag ser någon ny produkt vill jag kolla på det, och när jag kommer till nya affärer och de har avdelningar med annorlunda produkter måste jag stanna och kolla på det. Det tar helt enkelt väldigt lång tid att handla med mig.


Är ni också sådär jobbiga när ni handlar? Och vill ni kolla på produkter?


 

Godaste middagen


Jag älskar att de i många mataffärer har sådana här plocka ihop sallader själv och betala i lösvikt. Det finns så mycket att välja på. Och idag när jag skulle plocka ihop dagens middag tyckte jag allt såg så gott ut, så jag tog av nästan allting haha, det blev en grund på isbergssallad och ruccolasallad, med pastasallad och bulgur på, bönor, körsbärstomater, paprika, gurka, fetaost o mozzarellaost, ett kycklingspett, en massa kycklingbitar, kräftstjärtar och räkor. Gott!


Nu ska jag sätta mig i sängen och äta min godaste middag och kolla på Sunes Jul på dvd, MYS!

Ni får också ha en trevlig kväll :D


 

Finns det sådana här plocka ihop sallader i era mataffärer?

Av Sofie - 1 december 2011 07:55

  

   


x Jordgubb/kardemumma blandgrynsgröt (på 50 % dinkelflingor, 50 % rågflingor, jordgubbar, malen kardemumma) med tärnad kiwi, kakaonibs och mjölk

x Saffransbröd med keso och russin


December är äntligen här. Dagens frukost åt jag framför julkalendern på tvn (ett måste hur gammal man är), jättemysigt. Jag värme ett saffransbröd (inte lussekatt) och gjorde gröt och toppade med kakaonibs (bitar av hela rena kakaoböor) som jag köpte häromdagen, de ska var fulla med en massa antioxidanter och vitaminer. Det var gott!


Nu: skola


 

Mamma överraskade med en liten fin julkalender och tv-julkalendern från 1991 "Sunes Jul" på dvd, en av de bästa julkalendrarna, ska försöka titta något avsnitt av den varje dag till jul!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards