Sofies Wellness

Alla inlägg under december 2011

Av Sofie - 23 december 2011 20:58


Innan jag var och tränade idag tryckte jag i mig detta:

 

         


x Keso med frysta blåbär, frysta havtorn och pepparkaksmüsli


Så gott! Träningen var jättehärlig och jobbig, precis som den ska vara :D

Nu på kvällen har jag lagat middag, duschat, hjälpt till och pyntat granen och nu degar jag i soffan och zappar på tvn, det går inget bra så jag ska nog sätta på en film eller en tv-serie efter att jag har skrivit klart detta!


Imorgon är det julafton, jag har fortfarande inte fattat det, vi hörs då, annars önskar jag er alla en riktigt god jul! :D


 

Av Sofie - 23 december 2011 13:48


Förmiddagen har lagts ner på att baka inför julafton, resultatet blev detta:

Min familjs favoritbröd som jag har gjort en massa gånger, receptet finner ni här:

 http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/06/22/5636923-recept-supergott-hembakat-brod/


      


Ischoklad (ca 50 st)


200 g mörk choklad (desto finare choklad, desto bättre ischoklad, jag använde mig av lindts 70 %)

100 g kokosfett

smaksättningar som t.ex gojibär, hackade nötter, apelsinsaft, kaffe


1. Smält choklad och kokosfettet i ett vattenbad. Lägg i formar.

2. Jag la på gojibär eller nötter i vissa av mina!



Nötkaka 


3 ägg

2 dl socker

200 g hasselnötter

2 tsk valfritt mjöl (jag tog fullkornsdinkelmjöl)

1 1/2 tsk bakpulver

kokosflingor för formen


1. Bröa formen med kokosflingor.

2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

3. Mal/mixa nötterna.

4. Blanda nötter, mjöl och bakpulver. Blanda i äggsmeten.

5. Häll smeten i formen.

6. Sätt in i nedre delen av ugnen ca 35 min på 200 g!

  Receptet är taget härifrån:

http://blogg.veckorevyn.com/ptfia/2011/12/17/receptvarning/


 Hur har ni det dagen innan julafton? Stressigt? Själv har jag slagit in alla mina julklappar och lagat all mat som jag sagt att jag ska fixa. Mamma kom precis med dagens post och jag har fått ett nytt nummer av LagaLätt, så nu ska jag sätta mig och läsa den i lugn och ro och sedan titta lite mer noga på mina julklappar jag fick igår. Sedan om 2 timmar blir det intensiv gympa pass, riktigt härligt att få göra en riktig genomkörare på kroppen innan jul.


Ett sista-i-minuten julklappstips:

http://unicef.se/gavoshop

Ge bort vätskeersättning, en vattenpump, vaccin, högenergikex, leksaker, näringspulver, tält eller en barnmorska till de som verkligen behöver det i världen. När man köper det får man ett jättefint presentkort av Unicef som du kan ge till någon i julklapp. En väldig fin present. Själv har jag köpt saker ifrån hemsidan som jag ska ge till min familj (fast det är ju inte de som får det utan barn i nöd)! (hoppas bara att de inte läser detta nu)


Av Sofie - 23 december 2011 10:39


       


x Kamutdavosgröt (kokt kamutvete+naturell yoghurt) med granatäpplekärnor

 x En macka med keso och ärtpesto (från iförrgårs middag, recept längre ner på bloggen)

x En macka med keso och lax (ifrån iförrgårsmiddag)


Middagsrester funkar alltid utmärkt till frukost, bara man gör om det lite. Proteinkällan (lax, köttbullarna osv) kan man ha på macka och kolhydratkällan (kamutvete, bulgur, ris) kan man blanda med yoghurt. Det är onödigt att slänga mat!


Än sålänge idag har jag hunnit äta frukost, kasta på mig ett par jeans över pyjamasen och sprungit till mataffären för att köpa baksaker, bakat bröd och ställt in i ugnen. Nu ska jag fortsätta med bakandet och göra ischoklad och hasselnötskaka, kika in här senare för bilder och recept på det!


Jag älskar frukost. Fast det har ni nog redan fattat om ni läser min blogg haha ;) 

   

Av Sofie - 23 december 2011 00:25


Dagen blev riktigt lyckad, först mysig avslutning i skolan, sedan film och prat hos en kompis, lunch på restaurang med tjejgänget i klassen:

  

Det blev en pasta med vitvinssås, grönsaker, kyckling och parmesan på toppen! Ni som läst min blogg ett tag vet att jag inte är särskilt förtjust i pasta, jag tycker att det är en ganska smaklös sak som man inte blir mätt på, därför lagar jag det inte själv så ofta. Men om man är på restaurangen Vapiano måste man ta pasta, de gör perfekt kokt pasta med underbara såser, jag älskar deras pasta, den är precis som riktig i Italien :D


På kvällen var jag på julmysmiddag hos en kompis och hon bjöd på detta goda:

      


x Sallad, tomater i alla färger, melon, mozzarella/tomatsallad, parmaskinka, blandade naturella nötter, kyckling med underbar tapenad och pesto, soltorkade tomater och bulgur med fetaost och torkade tranbär

   x Hemmagjord äppelpaj med gammaldags gräddglass


Sedan hade vi självklart julklappsutdelning, och jag fick en massa jättefina klappar:

Lite kokböcker och saker för kropp och själ, helt enkelt sådant som är typiskt för mig: Året runt med Saltå kvarn, Filmkokboken, Uppblåsbart fotbad, take away temugg, grönt julte, bag in bottle (en väska som man sätter på vatten flaskan där man kan ha sina värdesaker i medan man tränar, superbra för mig), body splash, handkräm, halsband, nagellack i alla färger, lipgloss och framförallt ett magiskt vackert personligt brev som min kompis har skrivit om just mig och hur jag är som person!


Tack så supermycket för alla mina presenter tjejer :)


Denna dag har jag gått runt i denna dräkt och så här så granen ut hos min kompis:

   


Tänk nu är det jullov, jag kan inte fatta det, förresten jag fick jättefina betyg för terminen, äntligen har jag höjt mig i hemkunskap till ett MVG (vilket jag tycker att jag förtjänar med tanke på hur mycket mat jag lagar)


Imorgon är än sålänge planerna: en lång sovmorgn, matfix inför julafton och en timmes hård gympa träning på sen eftermiddagen, annars ska jag bara njuta av ledigheten och slappa riktigt mycket!


Klockan är snart 1 på morgonen nu, time for the bed :)

Av Sofie - 22 december 2011 07:49


 


x Plommongröt (på gryn+fryst tärnat plommon) med hallon, kokosflingor, solroskärnor och mjölk

(x Ett kokt ägg)


Blandade ihop en snabb gröt idag med plommon som jag fryst ner vid plommonsäsongen. Super!


Julavlutning i skolan nu på morgonen, byxdressen och klackarna är på! Då kör vi :D Det blir tionde och sista julavslutningen på samma skola, sista året med samma traditioner, lite sorgligt för vår avslutning är alltid så vacker med tända ljus osv. Men jag får passa på att njuta av det idag då!


 


Av Sofie - 21 december 2011 21:00


Kvällen till ära blev det till middag en ugnbakad lax med en jättegod hemmagjord ärtpesto:

     


Ärtpesto


Mixa ihop 2 dl ärtor (frysta), 1 dl nötter (vi hade 1/2 dl hasselnötter o 1/2 dl mandel), 1/2 dl olivolja, 1 vitlöksklyfta, 1-2 msk citronsaft. Smaka av med salt och peppar och ev. mer av något!


Jag satte in laxen i ugnen, och mixade sedan peston och tog sedan ut laxen och la på röran innan jag satte in den med peston på de sista ca 10-15 min!


Såsen är även underbar att äta kall som förrätt med grönsaksstavar :)


    

Tillsammans med ruccola, kokt potatis o morötter o broccoli

Av Sofie - 21 december 2011 13:15


   

Pepparkaksbröd (1 st)


2 mogna bananer

4 dl dinkelfullkornsmjöl

1,5 blandade frön (jag hade 0,5 dl pumpakärnor, solroskärnor, linfrön av varje)

2 tsk bikarbonat

1 msk pepparkakskrydda

1 tsk salt

250 g kesella/kvarg

0,5 dl naturell yoghurt

1 msk honung

 

1. Sätt ugnen på 200 g.

2. Skala och mosa bananerna.

3. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i kvarg, yoghurt, honung och banan.

4. Klicka ner smeten i en smord avlång bakform.

5. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.

6. Stjälp upp brödet och låt svalna på galler.


Detta är ett matbröd, men om du vill ha det sött som ett nyttigare alternativ till fikabröd, blanda i 1/2 dl honung istället för 1 msk!


Innan ugnen! 


   

Med kesella och ägg eller kesoblandning på keso, mosad banan och kanel

Av Sofie - 21 december 2011 08:59


 


Dagens frukost:

x Filtallrik med pauluns müsli, pepparkakskrydda, blåbär och kiwi

x Pepparkaksbröd med kesellalager (tog det för trodde inte pepparkakssmak skulle gå ihop med bregott) och kokt ägg


3 dagar till julafton, 1 dag till julavslutning i skolan, min hjärna har fortfarande inte förstått det! Idag börjar jag inte förrän kl. 10, vilket är superskönt, jag har inte haft en enda sovmorgon sedan augusti (om man inte räknar helgerna då). I skolan blir det superkort dag, vi ska städa skåpen och kolla på film, så efter skolan hittar jag nog på något med kompisar.


Jag har märkt att jag har pepparkakkryddan i nästan varje frukost nuförtiden, men det är gott och juligt. Förresten, jag lägger upp receptet på pepparkaksbrödet i eftermiddag, så kika in här senare! :)


 

Filtallrik deluxe :D 


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards