Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 13 december 2011

Recept: Linsgryta med kokos

Av Sofie - 13 december 2011 13:30

            

Något jag har lovat mig själv att jag ska bli bättre på är att äta mer vegetarisk mat och miljövänlig mat nästa år. Jag har försökt laga mat med linser tidigare och det blev misslyckat men igår testade jag på ett recept som verkligen blev jättegott. Receptet har jag tagit från denna blogg:http://ekovardag.blogspot.com/2011/09/gryta-med-sommarens-sista-squash.html men jag har ändrat på måtten i receptet en del. Enjoy, supergott!


Linsgryta med kokos (4-6 personer)


1 gul lök

1 liten squash

1-2 pressade vitlöksklyftor

2 tsk röd currypasta

2,5 dl röda linser (okokta)

1 burk kokosmjölk (ā 400 ml)

2 dl passerade tomater

1 dl vatten

1/2 dl kokosflingor

 

1. Finhacka löken och skär squashen i kuber. Fräs lök, vitlök, squash i olja och currypasta i en stor kastrull.

2. Tillsätt resten av ingredienserna, låt koka upp och puttra på svag värme till linserna är mjuka och har lagom tuggmotstånd, ca 10-15 min. Redan klart!


     

Gårdagens middag: Linsgryta, bulgur, kokt broccoli, morotssallad!

 
 
camilla

camilla

13 december 2011 19:36

Åå intervall flex har jag aldrig testat, vet inte ens vad de innebär?:) jag gillar nog step up mest utav de pass jag testat tror jag:D men ska prova på box imorn :)

Haha nja de jag har köpt är någon barbiegrej till min kusin och en klänning till min andra:P behöver också tips till en 22 årig killkompis:P förslag?:)

Ikväll ska jag också lägga mig tidigt :)trött som bara den hehe
kramar

http://resanupp.devote.se

 
Anna

Anna

13 december 2011 23:24

Åh den där rätten har jag också gjort, himla god! Jag tog receptet från http://ekovardag.blogspot.com/ :)

http://20istorstan.blogspot.com

 
Karin - FitnessochHälsa

Karin - FitnessochHälsa

14 december 2011 15:13

Det lät som en god gryta. Måste bli bättre på att laga vegetariskt så jag kanske testar ditt recept.

http://fitnessochhalsa.blogspot.com

 
Ingen bild

Pygmépuffen Arnold (Sofia)

14 december 2011 19:38

Om du vill ha tips på vegetarisk och miljövänlig mat kan du fråga:)

 
maja

maja

15 december 2011 04:12

Älskar linser :o

Ett tag åt jag linser i alla mål och kryddade med taco krydda,

Rekomenderar Linser, till Tacos. Koka dom bara, sen (stek med tacokrydda och häll i lite tex cream fresh eller liknade, Jag gör på Naturell Soja Yougurt ! )

http://aldrig.bloggplatsen.se

Sofie

17 december 2011 13:05

Tack för tipset :) jag har prövat det nu!

 
Ingen bild

Annika

15 december 2011 20:43

måste bara säga igen hur mycket jag gillar din blogg! fortsätt med detta, love it!!! :) Kram

Sofie

16 december 2011 07:42

Tack sådanna här kommentarer gör min dag :D kram

 
Ingen bild

Sara Jardebrand

25 april 2012 16:42

Hej! Denna måltid var supergod, även om jag klantade mig lite med linserna. De visade sig nämligen vara vanliga linser i den där burken, sånna som måste koka länge... Oavsett så löste det sig genom att familjen som jag bor i (är au-pair på Teneriffa) hade en ång-trycks kastrull.En sån hade jag aldrig sett förut. Den gör så man kan koka saker som vanligtvis tar väldigt lång tid(t.ex Linser, böner, kikärter) mycket snabbare. Fick då en ide. Du verkar gilla att använda dessa nyttiga produkter jag just nämt och kanske kunde du använda din vällästa blogg för att dels inroducera denna kastrull (som gör det lättare för folk att orka göra nyttig mat med dessa produkter) samt lansera produkten i namnet av något företag. Du kan tjäna en slant samtidigt som du hjälper folk. Det går ju fortfarande att köra på standard kastrull för folk som inte har eller vill ha sådanna kastruller. :)
Är ganska ny på din blogg men jag älskar den redan, tack! :)

Sofie

25 april 2012 16:53

Tack :)
Jag har aldrig hört talas om den sortens kastruller, men de låter ju jättebra, försökte nu googla lite fakta om dem men hittade ingenting, vet du var man kan läsa mer om dem? Eller köpa dem?
Förresten när du ändå nämner att du är au-pair, hur är det? Jag har funderat på att själv bli au-pair när jag blir äldre!

:D

 
Ingen bild

Sara Jardebrand

27 april 2012 12:52

Hej igen!
Hade inte heller hört talas om dem innan, men här i spanien är de tydligen jättevanliga. Det är en tysk uppfinning och de flesta fabrikanterna verkar vara tyska. Hittade en svensk sida : http://www.tryckkokning.se/
Tittar man vidare på sidan står det lite om vad man rekommenderas köpa, men du kan alltid googla tryckkokare.
mer info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckkokare
Denna verkar väldigt intressant: http://www.annaskipper.se/tryckkokare.html

Ang att vara au-pair så är det ganska svårt att svara rakt ut på hur det är. Det beror på många faktorer; dels vilket land du åker till, vilken familj du hamnar i, vad de anser är dina uppgifter etc. men också mycket på varför du åker just dit, vad är ditt mål och framförallt vad du har för inställning till det.

Lite tips: Vill man som jag studera språk är det viktigt att veta att det inte finns tillgång på skolor överallt och att kolla upp det innan. Jag skulle rekommendera att åka till ett engelsk-talande land (där du ska prata engelska även med barnen, finns ju svenka familjer också)för då får du öva dig i vardagen + dina eventuella språkstudier. Välj även ett område där det finns mkt au-pairer för vanligt folk jobbar/studerar på dagtid då du är ledig och det blir svårt att hitta folk att umgås med.

Jag hamnade i en väldigt välbergad familj så jag gör inte så mkt men får bra betalt. Jag åkte hit främst för att jag ville bort hemmifrån, ville göra nåt i mitt liv, se världen! Men också för att plugga spanska.
Jag trivs väldigt bra här och har lärt mig väldigt mycket om mig själv, kommit mer till insikt om vad jag vill med mitt liv och så. Till exempel börjat laga god nyttig mat och träna som jag älskar! :)
Nackdelen med att bo här är dock att de flesta man träffar är turister och lokalbefolkningen jobbar eller pluggar när jag är ledig, så så mycket umgänge finns det inte. Likaså blir det inte jätteintenssivt spanska pluggande då skolan ligger långt ifrån hemmet samt att min uppgift är att prata engelska med barnen. Men det är verkligen en jättelärorik resa.

Fråga gärna mer om du vill, du kan kolla min blogg också men den har jag mest för att minnas själv, samt ge släkt och vänner en liten inblick. http://sarajardebrand.blogspot.com.es/

Hejsvejs!

Sofie

3 maj 2012 17:53

Tack för dina fina tips :)

 
Ingen bild

Sara

27 april 2012 12:55

Tilllägg: Det jag tänker när jag läser på anna skippers sida är att hon försökt införa tryckkokaren genom komersiell marknadsföring, genom en bok och kanske nåt mer. Om du, som är en vanlig tjej med en vällästblogg, börjar använda och rekommendera en sådan kastrull tror jag man kan nå de "vanliga" människorna på ett helt annat sätt. Så om du är intresserad av att ta kontakt med något företag (tex. obh nordica då de är stora i sverige) så ska du marknadsföra dig genom just detta agument, att du kan nå de vanliga människorna. Jag är ingen tjej som egentligen vet så mkt om sånt här men produkten verkar ju bra och faktiskt vara något som ger bättre mat. Jag har inget att tjäna på det här, men om jag ger dig råd kan du, som har en välläst blogg, påsåvis kanske hjälpa andra vanliga människor. Jag har ingen aning om hur många läsare du har så vilket typ av sammarbete (hur stort) du skulle kunna inleda med ett sådat företag vet jag inte. Men kanske kan dem sponsra dig med kastrullerna iaf :) Detta inlägg behöver du inte publicera då det är mer personliga tankar och tips från mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards