Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 25 november 2011

Lättprodukter- bra eller dåligt?

Av Sofie - 25 november 2011 20:15

 


Lättprodukter-bra eller dåligt?


Något som debatteras för fullt. Man kan tro att lättprodukterna är bättre, mindre fett=mindre energi, eller? Ett bra svar på det fick jag läsa i senaste ToppHälsa som kom ut i veckan.


   

          


Min slutsats efter att ha läsa detta:

Ofta när man gör om feta produkter till "lättprodukter" så måste man kompletera det borttagna fettet med något annat, då blir det ofta en massa tillsatser och annat som är dåligt för kroppen. Detta gäller främst creme fraiche, grädde och majonäs, då är det bättre att köpa den orginala feta varianten. Fett är faktiskt inte alls farligt som en del tror, det ger bra mättnad och kroppen behöver det, men som allt annat man äter så är lagom bäst. Sedan finns det lättprodukter som inte innehåller några tillsatser, som t.ex mjölk, naturell lätt yoghurt (!naturell! inte den sötade minifett varianten med en massa tillsatser och socker) och kesella/kvarg. Då är det bättre att äta lättprodukterna och få i sig fett med bättre fetter genom t.ex nötter och olja, som det är fleromättade fetter i.

Det enklaste sättet att veta om man ska köpa den vanliga eller lätta varianten är att kolla på ingredienslistan. Om listan är längre på den lätta jämfört med vanliga rekomenderas den inte att köpas.


Vad är era åsikter kring detta? Den nya trenden är ju att äta LCHF, man äter nästan inga kolhydrater utan kompleterar det med extra fett och feta produkter. Visst det kanske fungerar för folk som har haft sockersugproblem och är överviktiga och behöver gå ner i vikt. Men kolhydrater är ju kroppens bränsle och för att orka träna och vara pigg behöver iallafall jag kolhydrater. Sen är det skillnad på kolhydrater och kolhydrater, det finns läsk/godis/kakor men även matvete/bulgur/äpplen/knäckebröd/potatis/gröt osv.


    


Jag är själv prenumerant på ToppHälsa och jag gillar verkligen den tidningen. Men jag är irriterad på att inne i tidningen skrivs allt med en sådan sund inställning, att god hälsa handlar om en livslångbalans mellan träning, bra kost, att psykiskt må bra, självförtroende och att ha bra människor omkring sig (sådant som jag håller med om). Men alltid på framsidan ska det stå något som "så här rasar du i vikt", "få snabbt koll på kalorierna" eller "gå ner i vikt och få din drömkropp", sådant (vikt och kalorier) som de sedan skriver inuti inte är det viktigaste utan att må bra och ha en hälsosam kropp. Det är som att de måste skriva sådant på framsidan för att fler ska köpa tidningen eller något, irriterande tycker jag...


 
 
camilla

camilla

26 november 2011 08:33

Ett väldigt intressant ämne. och angående kolhydratre så ehöver jag också det annars blir man som en zoombie tycker jag. sen är de ju väldigt gott också bröd, potatis, frukt osv så de kommer aldrig försvinna haha:P

men håller med om att det är irriterande med sånna framsidor de klär ju nästan varenda tidning idag:/

ÅÅ gymnasiemässa vad kul:D vet du hur vu ska göra? igår var jag mest hemma hela dagen förutom på eftermiddagen då jag vara nere o letade present itll min kusin:D

ha en toppen lördag :) kraaam

http://resanupp.devote.se

 
Ingen bild

Carina

26 november 2011 10:47

Jag måste säga att du är väldigt klok för dina 15 år! Jag har följt din blogg i några månader nu och till en början nästan väntat på att dina sunda matvanor ska gå till överdrift och bli någon typ av lättare ätstörning då du verkar vara väldigt noga med vad du äter. Men jag har verkligen fått omvärdera det. Den bilden du ger av dig själv på bloggen är att du har sunda och bra tankar om mat och bra matvanor! Själv kör jag på den här metoden: Jag äter precis vad jag vill och när jag är sugen på det. Jag äter choklad på en tisdagkväll om jag vill. Jag äter regelbundet och av alla delar av kostcirkeln. Då mår jag som bäst!
Tack för en inspirerande blogg! Jag har provat flera av dina recept och tycker att de är jättegoda!

Sofie

26 november 2011 18:58

Åh tack så mycket, jag blir så glad av att få sådana här kommentarer :D
Det låter som en bra metod du har, jag kör på ungefär samma, har idag t.ex ätit kladdkaka och grädde för att det bjöds på det när min kompis fyllde år men jag struntade i chipsen, popcornen och läsken eftersom det är sånt som jag ändå inte tycker om

Du får kommentera när du testar recept, det är kul att höra resultatet! :D

 
Sara

Sara

26 november 2011 14:44

Usch, jag hatar lättprodukter! Främst på grund av att jag tycker att standardprodukterna smakar MYCKET bättre, plus att man inte får i sig en massa konstiga grejsimojser.

http://saradelarge.blogg.se

 
Ellen

Ellen

5 februari 2012 19:20

Har just börjat läsa din blogg, MEN shit vad kul med en 15-åring som prioriterar hälsa. Jag gillar!

http://whatellendid.papper.fi

Sofie

5 februari 2012 21:30

Kul att du hittade hit :) och välkommen åter!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards