Sofies Wellness

Alla inlägg under oktober 2011

Av Sofie - 3 oktober 2011 07:42

   

xBlåbär/kardemummagröt (på rågflingor, solroskärnor, blåbär och malen kardemumma) med banankesella (en halv mosad banan+kesella)


Underbart god smakblandning ihop, ni måste testa!


Update!!! Fick en kommentar hur man gjorde gröten, så skriver det här (jag tog inga mått när jag gjorde detta, så jag vet inte exakta måtten men ungefär):

Koka 1 dl rågflingor+2 dl vatten+ ca 2 msk solrosfrön+ ca 1/2 tsk malen kardemumma till en gröt på medelvärme, blanda i ca 1,5 dl frysta blåbär och låt de bli varma och rör om så att de mosas och gör gröten vackert violett :D


  Tillsammans med en kopp roibos yoghurt hallon


Nu måste jag fixa mig inför skolan!

Av Sofie - 2 oktober 2011 18:15

   

Keso är en produkt som jag fullkomligt älskar. Jag köper alltid vanlig naturell och äter som den är, och ibland smaksätter jag den själv. Men när jag var i affären såg jag att de i oktober säljer hallonkeso, för Rosa Bandet som stödjer Bröstcancerforskningen. En krona (inte särskilt mycket, men om många köper blir det en del) för varje burk skänker Arla till Rosa Bandet. Så vi köpte en sådan burk, delvis för att jag ville testa det och för att det är lite av en bra grej.


För att vara en person som är anti smaksätta-mejeriprodukter så tyckte jag att den här smakade ganska bra. Det smakade hallon iallfall för det var 13% hallon i och inte hallonarom. Men vanlig keso med riktiga hallon i tar ändå priset.


   Här davosgröt med bär och frön toppat med hallonkeso


En produkt som ni har testat?

Av Sofie - 2 oktober 2011 13:35

   

Dagens lunch:

x Omelett med fetaost, kalkon, trattkantareller, oliver

x Blandsallad

x En bit lax som blev över från igår


Omelett är den perfekta lunchmaten som går att variera på miljoner sätt. Med olika grönsaker, kryddor, svamp, fisk, skinka, ost osv...

Dagens omelettkombination blev underbart god tillsammans!


Vad brukar ni har i er omelett?


 

Av Sofie - 2 oktober 2011 10:43

   

Lax i ugn är en superrätt som vi äter jätteofta hemma, det går att variera på en massa olika sätt, här är ett:


Philadelphialax med dill, citron och pepparrot (4 personer)


 

4 portionsbitar lax (ca 500-600 g) (eller köp en stor file och skär själv i bitar)

200 g philadelphiaost

1 dl hackad dill

3 msk riven skalen pepparrot

1,5 msk pressad citron

salt o peppar

 

1. Sätt ugnen på 200 g.

2. Lägg filerna i en ugnsäkerform. Salta. Skär ett ganska djupt snitt i varje bit.

3. Blanda ost, dill, pepparrot och citron. Smaka av med peppar. Fyll laxbitarna med fyllningen.

4. Låt stå i ugnen ca 15 min.


Gårdagens goda middagstallrik såg ut såhär:

     


Av Sofie - 1 oktober 2011 18:08

     

x Kornris med romansallad, paprika, plommontomat, tonfisk, keso och strimlad kalkon


Jag träffade en kompis idag vid lunchtid och istället för att köpa mat på cafe så bestämde vi oss för att ta med varsin lunchlåda och sätta oss i en park i solen. Pga tidsbrist hann jag inte laga något, men som tur var hade jag en överbliven låda med kokt kornris i kylskåpet, så jag tog den och kastade i lite grönsaker, kalkon, keso och resten av vad som fanns i en redan öppnad tonfiskburk. Men trots allt blev det väldigt gott tillsammans och det var härligt att njuta av den ute i solen, keso förgyller verkligen alla plocka-ihop-vad-man-har-hemma-måltider! Och jag fick en väldigt trevlig pratstund med min kompis :D


  Ihopblandat till en god gegga ;)

Av Sofie - 1 oktober 2011 12:00

   


Nyttiga frukostmuffins (ca 18 st)


3 dl fiberhavregryn

3 dl dinkelmjöl

1 dl pumpakärnor

1/2 dl rågkross

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

250 kesella (kvarg) lätt 1%

1/2 dl rapsolja

1 dl mjölk

2 ägg

ev. mer pumpakärnor för garnering

 

1. Sätt ugnen på 225 g.

2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt resten (allt flytande). Rör ihop till en jämn smet.

3. Klicka ut smeten i muffinsformar. Strö över pumpakärnor.

4. Grädda i mitten av ugnen i 15 min!


Jättegoda och enkla att göra!


  Ät t.ex med philadelphia, kalkon, keso, paprika och plommontomat


 

Av Sofie - 1 oktober 2011 09:21

     

x Limeslush (mixa två kiwi+en skvätt vatten+lite malen ingefära)

x Frukostmuffins med kalkon, ägg, paprika, plommontomater, romansallad, keso och philadelphiaost


På vardagar hinner jag/man inte lägga ner så mycket tid på frukosten, på helgen hinner man mer. Bröd med bakpulver är perfekta att göra då man inte behöver vänta på att brödet ska jäsa. Dessa frukostmuffins jag blandade ihop idag blev helt underbara och kommer definitivts att göra igen andra helger hemma hos oss. De smakade lite som en grovare variant av scones med pumpakärnor i (och på). Receptet på dessa kommer upp senare under dagen. Det blir kanske god söndagsfrukost för er? :)


      Några av mina mackor


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards