Sofies Wellness

Alla inlägg den 27 september 2011

Av Sofie - 27 september 2011 19:36

     

Hemma hos oss är köttfärssåsen en vardagsklassiker som går snabbt att laga. Idag lagade jag den åt familjen men med indisk kryddning (kul med variation), det blev gott:


Indisk köttfärssås (4 personer)


500 g nötfärs

2 gula lökar

2-3 morötter

1 vitlöksklyfta

1,5 tsk salt

2 tsk garam masala

1 tsk sambal oelek

ca 1 msk riven färsk ingefära

2,5 msk tomatpure

2,5 dl vatten

1 äpple

 

1. Hacka löken och finriv morötterna.

2. Bryn färsen, löken och vitlöken i en stor stekpanna med olja.

3. Tillsätt salt, garam masala, sambal oelek, ingefära och tomatpure. Fräs någon minut. Tillsätt vatten och de rivna morötterna och låt sjuda i ca 10 min.

4. Tärna äpplet och låt koka med i några minuter. Men inte för länge eftersom de fortfarande ska vara krispiga.

5. Servera med ris!


Detta fick bli dagens middag tillsammans med kornris (som har blivit min nya kolhydratsfavorit istället för matvete och bulgur), wokgrönsaker och en fräsch sallad som mamma gjorde:

    

För övrigt kan jag gläjda alla som gått ur skolan, att ni slipper sitta med miljoner franska verb i passe compasse (och lära er om verbet är böjt med hjälpverbet etre eller avoir och vad supinum formen av verbet är), hela 1800-t historia, alla svenska ordklasser och satsdelar (påminner orden personliga, possesiva, reflexiva pronomen er något? eller kongruens, komparera, ta tema på verb, tempus, aktiva-passiva substantiv, abstrakta-konkreta substantiv, subjekt, predikat, ackustivobjekt, dativobjekt, predikaktsfyllnad, adverbial, konjunktioner, interjektioner, prepositioner osv. listan kan bli betydligt längre), det är iallfall vad jag måste fortsätta ägna resten av kvällen med och imorgon också, jippi!

Av Sofie - 27 september 2011 13:45

   

Gårdagens mellis:

x Frökusbröd med tonfisk, keso, färsk basilika och en hackad körsbärstomat


Bröd är något som man ofta hör folk prata som något "onyttigt". Själv äter jag gärna bröd (helst hembakat, men det finns det inte alltid tid för) men med ett stort lager proteiner. Denna gång blev det tonfisk och keso. Andra tips jag har är kokt ägg, makrill i tomatsås och leverpastej (fast det sistnämnda äter jag inte själv).


 

Av Sofie - 27 september 2011 07:46

     

x Fiberhavregrynsgröt med jordgubbar, kiwi, solrosfrön och mjölk

x Finn Crisp med kokt ägg och örtsalt

x Grönt vanilj te


När jag inte riktigt vet vad jag ska göra till frukost blir det ofta gröt. Som idag. Oftast gör jag det på en grynblanding med olika gryn och frön som jag gjort själv, men idag kände jag för "ren" gröt. Jag hade tänkt först göra på rågflingor men jag hittade inga i skafferiet, de måste ha tagit slut, så jag fick göra på fiberhavregryn. Men det är gott det med. Gröten idag fick sedan förgyllas med några jordgubbar, en kiwi och solrosfrön. Till detta grönt te och min klassiska finn crip med hårtkokt ägg och örtsalt.


Nu väntar ca 40 min orientering i skogen, lite jobbigt, men det är skönt att få vara ute lite och gå och prata med en klasskompis och leta kontroller, innan man sätter sig på en stol resten av dagen för lektioner.


  Ha en fin dag, och glöm inte: Dagen blir så bra som du själv gör den!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards