Sofies Wellness

Alla inlägg den 23 september 2011

Av Sofie - 23 september 2011 19:45

I kväll och under resten av helgen kommer bloggen vara under uppdatering, med ny header osv. Den kommer antagligen se ganska konstiga ut under vissa tillfällen. Men nu vet ni om det, jag skriver igen när uppdateringen är klar!

Av Sofie - 23 september 2011 15:30

Hemma från skolan. Nu kommer jag strax få besök av några, vilket har med bloggen att göra. Mer säger jag inte nu, men ni kommer att få veta om några veckor. Sedan ikväll blir det antagligen Veronica Maggio på Grönan.


Hursomhelst, här kommer en av mina nya favoriträtter:


   

Paella med kyckling (4 personer)


1 gul lök

2 vitlöksklyftor

2 msk olivolja

3 dl vit quinoa

1 kuvert saffran, 1/2 g

1 grönsaksbuljongtärning

6 dl vatten

500 g kycklingfile

1 gul paprika

1 röd paprika

100 g sockerärter

1 lime

1 dl hackad färsk basilika

 

1. Skala och hacka lök och vitlök fint. Hetta upp en stor stekpanna med olja och bryn lök och vitlök i någon minut.

2. Tillsätt quinoa och saffran. Rör om tills allt blandas. Smula ner buljongtärningen och slå på vattnet, lite i taget under omrörning. Låt koka i ca 15 min.

3. Skär kycklingen i mindre bitar. Under tiden som quinoan kokar, genomstek kycklingen i en stekpanna.

4. Skär paprika i mindre bitar. Hetta upp yttligare en stekpanna och bryn paprika och sockerärter i någon minut.

5. Blanda ner paprikan, sockerärterna och kycklingen i paellan.

6. Skär limen i 4 bitar och blanda ner tillsammans med basilika före servering.


   

Receptet kommer ursprungligen från Hälsokokboken, men som vegopaella utan kycklingen. Kycklingen har jag själv lagt till i receptet eftersom jag älskar kyckling och jag vet att jag behöver få i mig mitt dagliga protein som finns i bla kyckling. Men om man är vegetarian så är det bara att strunta i kycklingen. Eller som hos oss där min bror inte äter kyckling (halv vegetarian) så stekte vi kycklingen på sidan om, och blandade inte i det i paellan utan man fick ta det själv och blanda ihop det med paellan på tallriken.

Av Sofie - 23 september 2011 07:39

   

x Citron bulgurfrutti med jordgubbar, kiwi och pumpafrön

(x Ägg med örtsalt)

(x Knäckemacka med skinka och pesto)


Egengjord bulgurfrutti tycker jag alla ska testa. Du behöver ca 1-2 dl färdigkokt bulgur och 1-2 dl yoghurt, jag smaksätte min idag med citronsaft (annars går valfria kryddor jättebra). Och sen bär/frukt på detta och du har en perfekt frukost. Pumpafrön fungerar också utmärkt till, det är så gott så jag äter det till nästan allt.


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards