Sofies Wellness

Alla inlägg den 28 augusti 2011

Av Sofie - 28 augusti 2011 21:24

Idag har jag konfirmerats och efteråt bjöd vi in hela släkten på jättegod buffelunch:


   

Buffe bordet bestod av:

x Varmrökt lax

x Romsås

x Tabbouleh

x Hemmagjorda köttbullar

x Potatissallad

x Hemmbakt bröd (mitt favorit grova brödlimpa och ljusare frallor)

x Grön sallad

x Körsbärstomater

x Rädisor

x Keso


 

Tabbouleh som mamma gjort (supergott)


     


Potatisallad, rädisor, körsbärstomater, rädisor och varmrökt lax



Sen blev det självklart en hel del sötsaker efteråt också:

   

Kladdkaka med kokostäcke, vanlig kladdkaka, toscakaka och blåbär/limekaka


Enligt mig var laxen, tabboulehen, köttbullarna, keson, körsbärstomaterna höjdpunkterna i buffen, och efterrättsväg choklad/kokoskakan och blåbär/limekakan


  Jag fick även en massa fina konfirmationspresenter, mest jättevackra smycken men även lite matsaker (och eftersom detta är en matblogg visar jag endast det): En bok med pajrecept, hälsokokboken och en prenumeration på en av mina favoritmattidningar nämligen LagaLätt


Recept på tabboulehen, choklad/kokoskakan och lime/blåbärkakan kommer upp i veckan så kika in här då :)


Av Sofie - 28 augusti 2011 12:30

     

Fläskfile med tomat, mozzarella och basilika (4 personer)


600-800 g fläskfilebit (en hel korv)

250 körsbärstomater

125 g mozzarella

1 kruka basilika

1-2 vitlöksklyftor

salt o peppar

 

potatis för fyra (alla äter olika mycket potatis)

olivolja

rosmarin (antingen färsk eller torkad)

salt

 

1. Sätt ugnen på 250 g.

2. Borsta potatis och skär i mindre bitar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Häll över olivolja och krydda med rosmarin och salt.

3. Ställ in i ugnen ca 20-25 min.

4. Putsa köttet från fett. Salta och peppra. Stek runt om i smör i en stekpanna. När köttet har fin färg tillför vatten som täcker upp till ca halva köttet i stekpannan. Låt sjuda ca 15 min. Vänd köttet ibland när det sjuder.

5. Halvera tomaterna. Finhacka vitlök. Grovhacka basilika. Skiva mozzarella.

6. Skiva köttet. Lägg det i en ugnsfast form. Strö över vitlök, basilika, tomater, salt och peppar. Lägg mozzarella ovanpå.

7. Ställ in fläskfilen i ugnen så att osten smälter och ev. börjar få lite färg.

8. Servera med den ugnsrostade potatisen och sallad.


  Innan ugnen


   

Ett recept jag tycker alla borde testa att göra någon gång!!!



Av Sofie - 28 augusti 2011 08:31

   

x Finn Crisp med kokt ägg och örtsalt

x Naturell yoghurt med müsli, tärnat äpple, jordgubbar och extra pumpafrön


En snabblagad frukost idag, var uppe redan vid halv 8, en söndag!?! Idag är det nämligen stora konfirmationsdagen. Har repetition nu strax på morgonen, sen konfirmation i kyrkan och sen kommer hela släkten hit på eftermiddagen. Så det blir ingen bloggning idag. Men jag har fixat så att receptet från igår kväll kommer upp under dagen.


Njut av söndagen nu


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards