Sofies Wellness

Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av Sofie - 21 augusti 2011 20:00

 

x Ugnsstekt lax med pestokrydda (från italien)

x Bladspenatsallad

x Ugnsbakade körsbärstomater

x Råris

x Egengjord kesosås (på keso+citronsaft+hackad färsk basilika)


Mums, som sagt, jag är ensam hemma ikväll så jag kunde laga exakt vad jag ville utan att beshöva ta hänsyn till resten av familjen. Lax älskar jag så det fick det bli, sen blev det råris till, resten av min familj är inte så förtjust i råris (utan tycker mest om basmatiris eller helst inget ris alls) så jag passade på att laga det till. Något nytt jag testade var att ugnsbaka körsbärstomater, blev supergott, bara att dela de på hälften och lägga in de sista 10-15 min i ugnen med laxen.


Nu blir det att njuta av de sista timmarna innan skolan börjar, blir nog soffan och någon dvd-box. Ha en fin kväll :)


      Direkt uttaget från ugnen



Av Sofie - 21 augusti 2011 17:09

  

Jag vet att jag har en jättesnygg handduk ;)


Söndagen innan skolan börjar, suck. Det ska bli skönt att komma tillbaka till vardagen och rutiner och få träffa alla kompisar igen. Men tanken på långa dagar i dystra klassrum känns inte så bra.


Hitills tycker jag att jag har använt dagen till max, passade på att sova så länge jag kunde (morgonpigg som man är så vaknade jag vid 9), lång frukost med tidningen, städ och fix hemma, en 50 min löprunda, lunch, dusch och sen gå till en park och lägga sig på gräsmattan i solen och bara vara. Att bara få ta det lungt, sola, sätta sig in i en spännande deckare (bara jag som inte kan sluta läsa mari jungstedts deckare?), lyssna på musik, njuta av tystnaden och den gröna naturen samtidigt som man njuter av ett medtaget mellanmål är underbart. Sådannt borde jag göra oftare.


      Att bara vara och titta upp den fina himlen är ett sätt att finna välbefinnande


  Slutresultatet av mitt mellanmål jag hade med mig när jag hade blandat ihop det på plats :)


Naturell yoghurt, lättkesella, tärnade kiwier, en halv banan i bitar och müsli på det 

 

  

Jag hade med mig en burk med naturell yoghurt och kesella blandat, en med müsli och en med tärnad frukt, bara att blanda allting på plats


  Kiwi och banan, MUMS!!!


Ett tips är att när ni äter upp keso, kesella, creme fraiche, turkisk yoghurt: spara burkarna, för de är alldelles utmärkt att ta med olika mellanmål i när man inte är hemma


  Närbild :D


Nu måste jag ta mig till affären, är nämligen hemma ensam hela kvällen då resten av familjen har andra planer, så jag måste iväg och köpa middag, kan ni gissa vad det blir? LAX förstås ;)

Av Sofie - 21 augusti 2011 09:45

   

I senaste tidningen SOLO fanns det ett uppslag om de 12 vanligaste dietmisstagen (eller matmisstagen, man behöver inte gå på diet för att göra dem) som tjejer gör. Jag tyckte det var väldigt bra skrivet, så jag fotograferade de misstagen jag tyckte var bäst. Så jag tänkte lägga ut de, ett och ett och sen själv kommentera också. En bra ide?


Vi börjar med detta:

 

Detta felet kommenterade jag häromdagen när jag hade varit ute och ätit lunch. Många tar en sallad i hopp om att kunna göra kroppen något gott efter allt de åt föregående kväll, men ofta (precis som det står i texten) så gör en sallad med mindre energi bara att man blir vrålhungrig till middagen och då överäter, och även blir det lätt att man småäter fel sorters saker innan. Det är bättre att sprida ut måltider med lagom energi hela dagen, vare sig om man går på diet eller inte.


  Så var inte rädda för att äta potatis till lunch, ät bara i lagom mängd så gynnar det kroppen, se till att ha en bra kolhydratskälla+en proteinkälla+sallad och grönsaker

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards