Sofies Wellness

Alla inlägg under juli 2011

Av Sofie - 19 juli 2011 13:45

Förra veckan bjöd mormor och morfar oss på restaurang på krogen Pålsjö krog, en fin restaurang i Helsingborg.

Se deras hemsida här: http://www.palsjokrog.com/valkommen.aspx


Jag åt i alla fall en jättegod laxsallad där, men en massa goda och fräscha grönsaker.


     

Jättegott, jag älskar sparris, paprika, majs och lax, och tillsammans blev det supergott :D


Om ni någon gång besöker Helsingborg tycker jag att ni kan ta er förbi detta ställe, de har underbara fiskrätter!

Av Sofie - 19 juli 2011 08:15

Gårdagens middagsrester passar perfekt på frukostmackan (eller som mellis lite senare på eftermiddagen), här är en variant med köttbullar.


 

x Fullkornsskiva med philadelphiaost, skivade köttbullar och gurka


 

Köttbullar, kyckling, lax osv. passar perfekt!

Av Sofie - 18 juli 2011 15:00

Igår som sagt åkte jag till öland, och vid lunchtid ville magen ha mat och det enda stället som finns att stanna på längs vägen i Sverige är McDonalds (eller nåt annars snabbmatställe).  Så vi stannade där. Jag tycker att deras Caesarsallad brukar vara ganska god,så jag tog den. Men när jag fick det, var det alldelles för lite kyckling (enligt mig), parmesanost bitarna var alldelles torra, brödet var torrt och smakade konstgjort blandat med salt:


   

Ingen succe direkt, jag hade hellre tagit ett par cheeseburgare istället. Visst det händer inte så ofta att man stannar på McDonalds, så egentligen gör det väl inget, men efter att ha sett vad som fanns längs bilvägarna i Italien så blir man ganska missnöjd. Det går faktiskt att göra god mat, billigt och enkelt och så att den mättar och får kroppen att må bra.


När vi var nu i Italien för några veckor sedan så stannade vi 2 gånger längs motorvägen på ett ställe som hette Autodrive (eller något sådannt) som fanns på flera ställen längs motorvägen, där hade de en massa olika sorters mat gjord på bra råvaror och lagat där, det var framställt på tallrikar så det gick snabbt och enkelt att ta vad man ville ha. Man kunde ta olika rätter och sen betalade man för det man tagit i kassan och sen satte man sig vid ett bord. Det var kanske lite dyrare än McDonalds men inte så värst och det var värt det eftersom det var så mycket bättre kvalite och variation på maten. Här kommer i alla fall lite bilder från det stället:

  Så här såg det ut där man tog maten



  Första gången vi stannade tog jag Gnochi (potatis/pasta) med tomatsås och parmesanost


  Anda gången blev det skaldjurssoppa


    Båda gångerna tog jag lösviktssallad till (man fick en tallrik och sen var det bara att välja vilka grönsaker man ville ha)


  Man kunde även ta lösvikts fruktsallad till efterrätt (tänk om de kunde servera det på McDonalds) och det fanns även sötare efterrätter för den som var sugen på det


Allting var jättegott och fräscht. Så varför kan vi inte ha något sådannt i Sverige? Jag tror det skulle gå riktigt bra.

Av Sofie - 18 juli 2011 12:02

Igår körde vi till öland, så nu befinner jag mig på Sveriges nästa största ö. Jag har dock struligt med internet, så om jag inte skulle uppdatera på länge så beror det på det, så att ni vet det. :D


Jag vaknade upp här vid 9 (kastade i mig en banan och ett glas vatten) och sprang sådär 45 min i den fina miljön här (jag måste ta lite bilder senare och visa er). De senaste veckorna har det knappast blivit någon träning och det kan jag säga kändes på löprundan, jag blev verkligen lätt trött. Men det är bara att kämpa tillbaka nu ett tag så att jag kommer tillbaka i form. När jag kom hem igen (eller där vi nu bor) så gjorde jag denna frukost:


 

 

x Råggrynsgröt med frysta bär (jordgubbar, björnbär, hallon, blåbär) och mjölk

(x En macka med skinka och keso efteråt eftersom jag fortfarande var lite hungrig)


Jag tycker om att exprimentera och så med nya frukostar, men ibland behöver det inte bli så svårt. En vanlig gröt med lite frysta bär (som man låter smälta i den varma gröten) och mjölk, klassiskt men enkelt och framför allt gott och mättande.


Nu spöregnar det här, så vi får se vad vi hittar på, men ha en bra dag, så hörs vi troligtvis snart (om inte mitt internet strular igen)!!!

Av Sofie - 17 juli 2011 15:00

På resan när vi åt på restaurang så beställde vi in förrätter ibland, här kommer lite bilder på dessa:

 


Carpaccio på kronärtskocka med en massa parmesan och salladslök

Kronärtskockan var inte tillagad utan rå så den hade en liten speciell smak med det var gott tillsammans med parmesanosten


  


Fyra sorters fyllning på bruschetta med sallad

Fyllningarna var tomat/vitlök/basilika, smält mozzarella, svampröra och kycklingleversröra (sistnämnda åt jag inte dock då jag har svårt för lever och sådan mat)


  


Tomatbruschetta

 

Förutom förrätter kunde man även beställa in olika tillbehör till maten vilket jag tyckte var bra (kan de inte ha det mer i Sverige?!), då kunde man t.ex få en sallad eller grönsaker till sin pastarätter eller kötträtt. Här kommer lite bilder på det:

      Tre olika sallader som man kunde beställa in


  Ugnsbakade grönsaker kunde man även få till på många restauranger


Av Sofie - 17 juli 2011 09:30

Min frukost häromdagen:

   

x Blåbärsgröt (koka med blåbär i havregrynsgröten) med banan, mjölk och kesella


Jag har börjat blanda i kesella i gröten (på tallriken) så att gröten blir krämigare och då godare enligt mig, ett tips som jag kan rekomendera och frukosten blir då även protein rikare då kesella har hög proteinhalt.

Av Sofie - 16 juli 2011 21:33

Eftersom jag är hos mormor och morfar nu så lagar inte jag så mycket mat. Nu ikväll till middag bjöd mormor på en jättegod fiskrätt:


 

x Hälleflundra med kokt potatis och morötter, marinerade pilgrimsmusslor, sallad och mormors citronsås


Att äta middag här eller hos farmor är alltid på ett speciellt sätt, mycket potatis, såser och fisk/kött, så som de har ätit sedan de var små. Men jag klagar inte, det är ju jättegott.


  

Hälleflundra är en jättegod fisk



 


Mums!!!

Av Sofie - 16 juli 2011 15:00

Som sagt i Italien blev det en hel del pasta, så när jag upptäckte att på vissa ställen kunde man ställen kunde man beställa in kyckling (jag är en riktig kycklingälskare) så blev jag glad. Äntligen lite gott och mättande protein ;)


   

x Kokt kyckling med mozzarella/tomat/basilika sås

x Klyftpotatis


Den där rätten var riktigt god, jag måste lära mig laga något liknande.


Nästa rätt ser inte så god ut men det var den:

 

X Ugnsbakat kycklingbröst med en massa olika ugnbakade grönsaker


Sista dagen testade jag även på anka som jag aldrig ätit förut:

   

x Grillad ankbiff med en massa goda kryddor

x Cous cous

x Mini pumpa med svampfyllning


Allt var verkligen supergott och det bara vattnas i munnen när jag ser dessa bilder igen :)



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards