Sofies Wellness

Alla inlägg den 27 juni 2011

Av Sofie - 27 juni 2011 21:56

   

Idag gjorde jag en jättegod linssallad till dagens middag.

Här kommer ett ungefärligt recept jag gjorde (följde inget recept utan hittade på lite själv):

Du behöver:Linser (ej kokta,jag använde puylinser), soya, morötter, bladspenat, olivolja och saft från 1 citron


Om du har tid blötlägg linserna enligt förpackningen i några timmar innan. Koka linserna med minst dubbelt så mycket vatten och några skvättar soya i ca 20 minuter (längre tid om du inte blötlagt de), de sista 10 minutrarna låt några hackade morötter koka med. Skölj spenaten och lägg i en skål, häll lite olivolja över. Lägg över lins/morotsblandningen och häll över lagom mycket citron saft. Klart, om man tycker det är jobbigt med att koka linser, använd dig då av färdigkokta linser på förpackning.


Till denna sallad lagade mormor en jättegod middag (jag vet att det ser jättelite ut på tallriken, men jag tog flera gånger och så åt vi min goda sallad till också):

 

x Fläskfile med lök och morotssky

x Klyftpotatis

x Champinjonsås


Mumsigt! För övrigt har jag haft en underbar dag här i skåne med perfekt väder. Jag har njutit av varje liten stund. :D

Av Sofie - 27 juni 2011 17:30

  Perfekt till mellis eller frukost!


Receptet:


Mixa ihop 2,5 dl jordgubbar, 1/2 banan, 1/2 dl kesella, 1 dl naturell yoghurt, 1/2-1 dl fiberhavregryn (beroende på hur hungrig man är) och om man har 1-2 krm vaniljpulver


   

Av Sofie - 27 juni 2011 14:00

Som ni vet så åkte jag ner till skåne igår. Jag kommer tillbringa veckan här hos mormor och morfar och kunna blogga som vanligt. Sen drar jag och familjen vidare på andra äventyr, en resa utomlands i nästan 2 veckor och sen vidare genom Sverige i några fler veckor. Sålänge jag är i Sverige har jag internet och kommer att försöka blogga som vanligt. Men det kommer bli en liten bloggpaus på sådär 2 veckor, men mer info om det senare och när jag kommer tillbaka därifrån till Sverige kommer jag förhoppningsvis med en massa matbilder och upplevelser att blogga om. För jag ska till ett land som verkligen är känd för sin mat. Någon som kan gissa vilket land? Så nu vet ni det.


 

Innan jag åkte hemifrån tog jag en bild på lite saker som måste med i min resväska när jag är borta i en massa veckor.


x En mapp med en massa roliga recept som jag vill testa på

x Min receptbok med alla goda recept jag har testat och kan behöva för att kunna laga mat medan vi är bortresta

x En mapp med en massa utklipp från tidningar med olika styrkeövningar man kan göra med sin egna kroppsvikt (perfekt nu när man är bortrest att kompletera sina träning med)

x Ett gummiband för styrketräning också (jättebra att ha med, tar ingen plats alls)


 

Jag tog även med mig lite matprodukter som kan vara svåra att hitta och är onödiga att köpa nya när man är bortrest.


x Pauluns müsli

x Grynblandning (att koka gröt på)

x Finn Crips (perfekt till alla dagens mål eller som ett nyttigt snacks)

x Vaniljpulver (att smaksätta frukostar och mellanmål med)

Packar ni ner liknande saker när ni ska bort en längre tid? :)

Av Sofie - 27 juni 2011 11:20

 

x Råggrynsgröt med krossade linfrön och handplockade smultron (+mjölk)

x En kopp grönt chai te+ lite mjölk


Känslan av att inte vara i stan och kunna vakna upp och gå ut i en underbar trädgård är väldigt härligt. Att jag dessutom kunde gå runt och plocka mina egna smultron till frukosten är ännu härligare. Nu ska jag bara ta det lungt här i den fina solen.


   

Mums!!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards