Sofies Wellness

Alla inlägg den 5 juni 2011

Av Sofie - 5 juni 2011 20:22

 

X Köttfärssås

x Spagetti

x Keso

x Fryst grönsaksmix (uppvärmd förstås haha)

x Spenat


Eftersom jag tycker det är roligt att laga mat så lagar jag oftast middag till familjen. Men inte idag pga att jag inte hade nån lust och att jag var tvungen att bära in en massa ikea-saker som vi köpt idag (det kallar jag styrketräning för armarna, känner fortfarande nu en timme senare av hur det värker i underarmarna haha).


Mammas köttfärsås har alltid varit en favorit. För några månader sen upptäckte jag den underbara smakkombinationen mammas varma köttfärsås med kylskåpskall keso. Så himlans gott att blanda! (fast egentligen inte så konstigt eftersom jag gillar typ allt med keso, men denna blandningen är faktiskt något utöver det vanliga) Så testa det ni med!

Av Sofie - 5 juni 2011 13:31

 

x Tonfisk

x Blandris

x Grönsaker i form av röd paprika, sugar snaps o haricots verts

x Bönor (kidney o cannellini)

x En skiva stekt halloumi


Helt enkelt lite vad vi hade hemma, men mumsigt ändå! :)

Av Sofie - 5 juni 2011 13:30

  (hehe glömde fota allt innan vi började äta, så här en bild på det som blev kvar)


Böngryta med tomat och spenat (4 personer)


1 finhackad gullök

2 pressade vitlöksklyftor

olivolja

1 msk malen spiskummin

400 g krossade tomater

2 1/2 dl vatten

200 g kidneybönor (på burk)

200 g cannellinibönor (på burk)

100 g hackade haricots verts

100 g grovhackad färsk spenat

salt o peppar


1.Fräs lökarna i olivoljan. Tillsätt spiskummin och låt fräsa ca 1 min.

2.Häll över krossade tomaterna o vattnet, låt koka i ca 10 min.

3.Tillsätt alla bönorna och koka i ca 5 min.

4.Tillsätt spenaten och haricots vertsen och låt koka yttligare 5 min.

5.Salta o peppra.

6.Servera med ris/bulgur/grovt bröd!


Ett lätt recept när man inte orkar hålla på och laga en massa mat!



 

Av Sofie - 5 juni 2011 11:45

Hittade ett gammalt sparat skolarbete från hemkunskapen om kolhydrater som jag och en kompis har skrivit. Det är ganska mycket text, men väldigt mycket basic fact och tänkte att det vore kul för er att läsa.


Kolhydrater



Den viktigaste energikällan är kolhydrater och finns i sockerarter, stärkelser och kostfibrer. 50-60 % av energin bör du få från kolhydrater.


           


Det finns två sorters sockerarter, enkla och sammansatta sockerarter. Enkla sockerarter tas upp i blodet direkt och ger energi. Inom enkla sockerarter finns glukos (druvsocker), fruktos (fruktsocker)och galaktos. Sammansatta kolhydrater måste brytas ner först till enkla kolhydrater innan det kan tas upp i blodet och ge energi. Inom sammansatta sockerarter finns sackaros, maltos och laktos (mjölksocker). Sockerarter finns i t.ex bär, frukt, mjölk, godis, kakor och läsk.


     


Den vanligaste kolhydraten i maten är stärkelse. Stärkelser har samma process som sammansatta sockerarter, att det måste brytas ner i kroppen till enkla sockerarter innan det kan tas upp i blodet och ge energi. Stärkelse finns i t.ex pasta, bröd, potatis, mjöl och ris.


              


Kostfibrer är en annan sorts kolhydrat. Eftersom kostfibrer inte bryts ner vid matsmältningen ger det ingen energi. Men kostfibrer är bra för tarmarnas arbete och motverkar förstoppning. Av fiberrika livsmedel får man större mättningskänsla. Det är eftersom man måste tugga maten mer vilket ger större salivavsöndring som binder vatten i matsäcken. Man känner sig alltså mättare. Kostfibrer finns mest i sädesslag, frukt, grönsaker, potatis och rotfrukter.


Tips:

  • Undvik söt mat, du blir mätt på sockret en stund men blir snabbt hungrig igen.  Dessutom får du inte i dig några viktiga näringsämnen.

  • Ät istället stärkelserika livsmedel, som t ex pasta och bröd. De innehåller fler näringsämnen som är bra för din kropp och du håller dig mätt.

  • Ät fiberrik mat

  • Välj fullkornsvarianter av livsmedel, som t ex grovt bröd istället för vitt och fullkornspasta istället för vanlig pasta.

  • Ät minst 500g frukt och grönsaker om dagen

  • Undvik mosad, mald och finfördelas mat. Det är bättre att tugga maten själv!

Hoppas ni har lärt er något av att läsa detta! (Alla bilderna är tagna av google och ägs inte av mig)

Av Sofie - 5 juni 2011 10:31

 

x Naturell yoghurt med hallon, skivad banan och lite müsli

x Två skivor grovt bröd, ena med philidelphia, ost o grön sallad och den andra med skinka o basilikakeso (blanda lite hackad basilika i vanlig keso)

x En kopp chai te med en skvätt mjölk


Stor frukost idag för jag vaknade vrålhungrig! Vad åt du till frukost idag? :)

Av Sofie - 5 juni 2011 06:45

Insidan är viktigast, inte utsidan



Vi har hört det där så många gånger. Men jag tycker vi bör påminnas då och då om det. Det är lätt att låta utsidan styra sitt liv. Något många tror är att människor som tränar mycket och äter bra bara gör det för utsidan. Men så är det inte, jag och många andra tränar och äter bra för att må bättre på insidan och få ett långt och härligt liv på köpet.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards