Sofies Wellness

Alla inlägg den 29 maj 2011

Av Sofie - 29 maj 2011 22:00

 

Jag älskar som sagt att testa nya recept, och de hittar jag på olika mathemsidor, matbloggar och mattidningar. En bra mattidning tycker jag är Elle mat&vin, recepten kan dock vara lite konstiga tycker jag (inga vanliga vardagsrecept direkt), men bilderna är helt underbara! Man får så mycket inspiration!


Så spring och köp denna tidning om du inte har den hemma :)


 

Av Sofie - 29 maj 2011 21:48

 

x Kycklingfärssås (recept kommer snart på det)

x Spagetti

x Grön sallad

Av Sofie - 29 maj 2011 17:47

Idag har jag firat min mamma med att baka hennes favoritkaka; nämligen morotskaka. Hur har du firat din mamma?


 

Här kommer receptet på världens smarrigaste morotskaka (vet inte var det kommer ifrån men antagligen från någon blogg eller bakbok):


Kakan

4 dl strösocker

3 ägg

2 1/2 dl rapsolja

4 dl finrivna morötter

4 dl vetemjöl

1 msk kanel

1 tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1/2 tsk salt


Glasyr

200g philadelfiaost

25 smör (smält o sedan svalnat)

200 g florsocker

2 tsk vaniljsocker

1/2 pressad citron (saft)


1.Sätt ugnen på 175 grader.

2.Vispa ägg och socker, det behöver inte bli poröst, vispa bara snabbt så att sockret löser sig.

3.Blanda sedan i oljan och de finrivna morötterna.

4.Blanda sedan i en annan bunke vetemjöl med de andra torra ingredienserna. Häll mjölblandningen i äggblandningen och blanda.

5.Häll smeten i en smord rund form, gärna med löstagbar kant.

6.Grädda i ugnen ca 45 min. Prova med en sticka om den är klar. Stickan får vara kladdig, men inte löst smetig.

7.Ta ut ur ugnen och låt svalna en stund.

8.Rör ihop ingredienserna till glasyren och bred den över kakan. Ställ in i kylskåpet.


Testa du med, ett jättegott recept! Min mamma blev jätteglad o överraskad.


 


Av Sofie - 29 maj 2011 13:00

 

x En bit lax med fetost/matyoghurt/timjan röra

x Två små köttfärsbiffar med soltorkade tomater och basilika

x Rostade potatisbitar

x Broccoli


Efter att ha kommit in från en löprunda på 1 mil var jag riktigt hungrig. I veckorna blir det ofta rester kvar hos oss, så på helgluncherna äter vi oftast olika rester från veckan som gått. Detta var vad jag hittade i kylskåpet idag, bara att värma upp! Supergott!

Av Sofie - 29 maj 2011 11:15

Jag tänkte ha något på bloggen som heter dagens hälsotanke. Kommer skriva någon sorts tanke eller tips varje dag (eller så ofta jag hinner) som handlar om mat, träning, välmående eller liknande som jag tycker man bör tänka på. Låter det som en bra ide? Här kommer dagens hälsotanke:



Träna inte om du är sjuk, även fast du bara har lite ont i halsen



Ibland kan det vara skönt att ha en anledning till att inte behöva träna. Men efter flera dagars vila kan man bli riktigt träningssugen. Men det är viktigt att inte börja träna (varken kondition eller styrka) för då kan man få en massa sjukdomar som man har kvar resten av livet. Vad väljer man? Inte träna på någon vecka, och visst konditionen kommer bli sämre men när du är frisk kan du snabbt få upp den igen och sen må bra resten av livet. Eller träna och få en massa sjukdomar för resten av livet?



Av Sofie - 29 maj 2011 09:15

Dagens frukost:


 

x En stor kopp grönt te med en svätt mjölk i

x Naturell yoghurt med en halv skivad banan

x Två skivor grovt bröd (frökusar), ena med isbergssallad+skinka+keso och den andra med skinka+tomatbasilika keso (blanda vanlig keso med lite mosad tomat och hackad basilika)


Jättegott!


Enligt mig är frukosten det viktigaste måltiden av alla. En bra start på dagen om man äter en bra, stor och nyttig frukost. Ska försöka lägga upp dagens frukost varje dag! Många äter samma frukost nästan varje dag. Jag försöker äta varierat och hoppas kunna inspirera andra om att oxå göra det.

Tidigare månad - Senare månad

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<<
Maj 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards